De makers van Brozer:

Marnie Blok

Begon haar carrière als actrice maar is inmiddels - tot haar grote geluk- al jaren full time als scenariste aan het werk. Ze schreef o.a. ism met Karen van Holst Pellekaan de filmscripts voor DE GELUKKIGE HUISVROUW en JACKIE en de televisie-serie LIJN 32.  De opnames voor hun historisch film 'KENAU, heldin van Haarlem' beginnen in febr 2013. De opnames voor de 4-delige tv-serie RAMSES, die Blok schreef over het leven van Ramses Shaffy in de jaren 60 en 70 in Amsterdam, staan gepland  voor voorjaar/zomer 2013.

Ze ontving voor haar scenario van de internationale speelfilm SIMON AND THE OAKS de MontBlanc Dreibuchpreisse, Hamburg (2012). En won onlangs de Visser Neerlandia prijs 2012 voor het beste, nog niet verfilmde, scenario voor de speelfilm NADRA.

Diverse nieuwe films zijn in ontwikkeling.

Lieneke Le Roux

Afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool in juni 1983. Heeft sindsdien gespeeld bij vele grote gezelschappen en in diverse vrije producties in Nederland en Vlaanderen: waaronder, het Werkteater, Toneelgroep Amsterdam, het Nationale Toneel, het Ro-theater, de Blauwe Maandag Cie, Stageholding, Hummelinck-Stuurman.

Was te zien in verschillende t.v. series zoals All Stars, Bitches, Lotte en films als  Zwarte Meteoor en Broos. Ze won de John Kraaykamp musicalaward voor beste vrouwelijke bijrol in Pippi Langkous in 2005. Vanaf oktober 2010 is zij werkzaam bij Bostheaterproducties en speelt ze in “Zadelpijn en ander damesleed”, “Calendergirls”, en in "Zadelpijn 2/ het Verwende Nest". Lieneke geeft sinds 2002 spelles aan de Frank Sanders’ Akademie te Amsterdam.

Leonoor Pauw

Na de Toneelschool Arnhem heeft ze Toneelgezelschap De Zaak opgericht. Daarna was ze jarenlang verbonden aan het Ro-Theater. Ze speelde in diverse film- en televisie producties en schreef een aantal toneelstukken en scenario’s voor korte film. Als docent tekstanalyse was ze jarenlang verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht en als mentor werkzaam bij Kunstenaars en Co. Vanaf 2008 werkte ze als adviseur van de Culturele sector Werkbedrijf UWV te Amsterdam.

Adelheid Roosen

Maakt en handelt vanuit de gedachte: 'Ik ben er omdat jij er bent'. Haar werk is verweven met de zoektocht naar de Ander. Het is geen poging het vreemde te begrijpen. Roosen kantelt het perspectief en probeert daarmee te tonen dat er feitelijk geen vreemde is.

Adelheid Roosen is Hetty & George, WijkSafari, To the You I Call the Other, Mam, De Geweld Verhalenkaravaan, #MOES, Zina neemt de Wijk, Is.Man, Gesluierde Monologen, Vijf op je ogen, Dolle Zina, Broos en Brozer.Adelheid Roosen is artistiek leider van Zina en Female Economy. In 2009 kreeg zij de Amsterdamprijs voor haar grensoverschrijdende bijdrage aan de kunsten in Amsterdam en in 2012 ontving zij van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties de Prosceniumprijs voor haar oeuvre van de afgelopen 10 jaar.

Jolein Laarman

Jolein Laarman (1959) werkte als uitvoerend producent en later als production-designer aan diverse films, commercials en televisieprodukties. Daarnaast schreef ze scripts voor verschillende televisieprodukties  (i.s.m. Mijke de Jong) zoals “Broos”, “Tussenstand” en (i.s.m. Jan Eilander) “Het zusje van Katia” waarvoor zij in 2008 een Gouden Kalf ontving voor beste scenario. Ze schreef “Onder Ons” (i.s.m. Marco van Geffen) en de  film “Kauwboy”  i.s.m. Boudewijn Koole. Momenteel werkt zij samen met Mijke de Jong aan het scenario voor de film "Dance Baby Dance'. Tevens werkt zij in het kader van 'Vrijplaats voor bewezen scenariotalent' van het Filmfonds aan de film 'Verdwijnen' en is als coach verbonden aan verschillende filmprojecten.

Mijke de Jong (regie)

Ik ben in 1983 als regisseur afgestudeerd aan de Nederlandse Film&Televisie Akademie.
Al bijna dertig jaar ben ik iedere keer weer verbaasd hoe mooi, ongrijpbaar, ontroerend en moeilijk ons  vak is. Zolang ik kan zal ik films blijven maken.  Over het leven, over de liefde, over onrecht, over alles waar mijn hart van opspringt.
Films als In krakende Welstand, Hartverscheurend, Broos, Tussenstand, Blue Bird, Joy heeft Mijke de Jong gemaakt.

Ton Peters (camera)

Ton studeerde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost.
Hij is werkzaam als Director of Photography voor inmiddels tal van speelfilms en documentaires o.a. “Tussenstand”, “Het Zusje van Katia”, “Joy” (nominatie Beste Camera NFF) regie Mijke de Jong. “Diep” regie Simone van Dusseldorp . “Jimmy Rosenberg” (Beste Camera IFF Krakow) regie: Jeroen Berkvens. “Vreemd Bloed” regie: Johan Timmers. “Het Zusje”, “Onder Ons” regie: Marco van Geffen. De films waar hij aan werkte, ontvingen nominaties en prijzen op grote international filmfestivals.

Dorith Vinken

Is in 1983 afgestudeerd aan de Nederlandse Film-en Televisieacademie en werkt als filmeditor. Zij monteert met even groot plezier fictie als documentaire.
Films die zij monteerde zijn o.a.: Blue Bird, Uitgesloten, Tussenstand (nominatie Gouden Kalf), het Zusje van Katia (nominatie Gouden Kalf) , Joy van Mijke de Jong, en Fatih van Danyael Sugawara
Verder monteerde ze o.a. de serie Zingen van Jan Eilander, de One Night Stands Dag in Dag uit en Barbosa en vele documentaires van Claudia Tellegen voor het programma Dokument. Op dit moment werkt ze aan een documentaire van Karin Junger.

Ellen Havenith

Na haar studie Film- en Televisiewetenschappen heeft ze als Productieleider en Uitvoerend Producent voor diverse productiebedrijven korte films, televisiedrama en speelfilms geproduceerd. Voor Column Film was ze Gedelegeerd producent van 170Hz (debuutfilm Joost van Ginkel, 2011, Gouden Kalf publieksprijs @ NFF en internationale première op het Busan IFF). In november 2010 richtte ze haar eigen productiemaatschappij PRPL op. PRPL’s eerste minoritaire coproductie A Blast (regie: Syllas Tzoumerkas, 2014) werd geselecteerd voor de hoofdcompetitie van Locarno. In oktober 2014 start de draaiperiode van Our Sun (tweede film Joost van Ginkel). Ellen is een EAVE – European Producers Workshop (2012) graduate.

 

We laten geen glamour en glitter zien. Geen wedstrijd. Of kanker als topsport. Maar “het andere gezicht” van omgaan met kanker en kanker-patiënten. Hoe je het zinloze zin kunt geven. Herkenbaar, humorvol en realistisch.

BROZER is een productie van Topkapi Films en PRPL in coproductie met de VPRO en HUMAN, met steun van het Nederlands Filmfonds en donateurs van de Stichting Ongeremd Delen.






picassa